Forumas.Fantastika.lt

It is currently 2019-12-07 3:26

All times are UTC+04:00




Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page « 16 7 8 9 10 »
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 11:21 
Offline
User avatar

Joined: 2003-10-24 10:05
Posts: 795
Location: Vilnius
Kronas wrote:
Senoviniai politeistiniai tikėjimai nėra dogmatizuoti. Tikrai nėra taip: "Yra tik vienas panteonas susidedantis iš Perkūno, Patrimpo,... ir vienintelis pranašas Lizdeika" :D
O kadangi nėra dogmų, tai tikėjimas tampa labiau individualus: vienas tiki, kad egzistuoja žiaurus ir negailestingas krikščionių Dievas, kitas mano, kad kitų Dievų nėra arba tai tie patys Dievai, vadinami kitais vardais.
O ką tai reiškia nedogmatizuoti? Tipo nėra jokių bendrų taisyklių arba mitologijos? Tai kuo tada apskritai tikima? Kaip du to pačio tikėjimo išpažinėjai susikalba?

Šiaip politeistinės religijos yra gerokai pakantesnės kitiems tikėjimams (ką tau reiškia dar dievų dadėti prie tavo ir taip didelio panteono?). Aišku dėl to jie yra labai plaukiojantys nes nauji dievai iškreipia visą mitologiją. Pas Baltus, kai atėjo krikščionybė, Perkūnas ir krikščionių dievas susitapatino (piliulė kurią paprastiems žmonėms lengviau praryti :D). Tiesiog misionieriai nepasivargino agresyviai išravėti senūjų religijų liekanų.

Laiquai: Nesuprantu kaip sąmoningai galima rinktis tikėjimą. Čia jau daugiau filosofinis klauimas, bet sakydamas, kad "tiki nes..." iš tiesų demonstruoji netikėjimą. Tikėjimui nereikia jokių "nes..." čia žinojimui reikia pagrindimo ir paaiškinimo. Dauguma dabartinių tikėjimų, kaip taikliai pastebėjo Edhead, tėra wishful thinking...

Klausimas baltų tikėjimo išpažinėjams: Kaip jau išsiaiškinome kitos religijos jūsų netrikdo. Tačiau kaip su mokslo pasiekimais. Juk fizikams visai nereikia Perkūno, kad paaiškinti kodėl atsiranda griaustinis, gamtininkai nerado jokių pelkių ar bičių dievybių. Nes mano žinios apie archaiškas religijas būtent ir sako, kad jos pagrinde yra aiškinamojo tipo ( t.y. aiškina kaip ir kas pasaulyje vyskta). Jūs tikrai galite užmerkti akis į tai jog nerasta jokių dievų Lietuvoje ir sėkmingai naudotis kompu, kad rašyti postus forume?

_________________
Kriaushes, obuoliai...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 11:26 
Offline

Joined: 2004-10-28 16:49
Posts: 1858
Location: Kaunas
Aivaras wrote:
Kronas wrote:
Jūs tikrai galite užmerkti akis į tai jog nerasta jokių dievų Lietuvoje ir sėkmingai naudotis kompu, kad rašyti postus forume?

O ką reiškia šiam tikslui įsprausti dar vieną dievą į panteoną? Pvz., Internetą? (taip, čia berods copypaste iš Gaimano). Ir ne, nieko nenoriu įžeisti. Tik man irgi įdomu, kaip aiškinamojo pobūdžio religijos aiškina dabartines technologijas. Ir pvz., kodėl Perkūnas audros metu taikosi būtent į žaibolaidį? Jis ką, plieno nekenčia?

P.S. Man kažko trūksta nuoseklumo BlackWolf teiginiuse. Cituoju:
Quote:
tikiu, kad gamtos desniai paklusta kazkokioms jegoms... na tik nepradekti man aiskinti kad zaibas susidaro del didelio isielektrinimo ir t.t. o is kur tas isielektrinimas? fizikai tik bando tai paaiskinti... na dauguma desniu, bet visvien lieka klaustuku... <...> ir priimtinesne baltiska pasauleziura ( na tik isprausta i modernius remus kad nebutu nesutapimu del nenugincijamu moksliniu teziu ir teokratinu teiginiu )
_________________


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 12:55 
Offline
User avatar

Joined: 2003-07-03 11:23
Posts: 638
Location: Vilnius
Nu jei jau imam Interna kaip nauja dieva, tai dar pridekim ir kontuperinius naminukus ir virusinius aitvarus prie ju.
O jei prie nauju pasaulietiniu dievu pridesim tokius paplitusius kulto objektus kaip "bulka" ir "noshke" tai cia gaunas su tais "naujaisiais baltais" idomiai taip: ... :roll: Nu nemazai ju yra... Kaip apsizvalgai.
Vieni neobaltai aplinkui.
:lol:

_________________
Kai aš mažas buvau, šile ožius ganiau.
Nieks manes nepažino, oželiu vadino...


Bungalo Art Gallery


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 13:03 
Offline

Joined: 2006-09-24 13:04
Posts: 104
na, nors ir as netikiu niekuom, bet labai nesunkiai galima sakyti, jog:

dievas - tai kazkas, ko neimanoma aprepti ir tiksliai paaiskinti. Todel daugmaz jo apibudinima sudaro kazkoks pavadinimas (zmonems labai patinka viska pavadinti, nes taip jie jauciasi saugesni).

taigi remdamiesi sia teorija, galime teigti, jog isielektrinimas rodo, jog pasirode dievas perkunas. neapskaiciuosi visai visai tiksliai isielektrinimo ore.
perkunas laimina namus, i juos siusdamas savo zaibus. jei namuose nera ji garbinanciojo strypo "zaibolaidzio", tuomet namam buna prastai.. :)

Biciu dievas irgi tas pats - mokslininkai vis dar nenustate kas tiksliai tiksliai nurodo bitems kur reikia skristi, kaip gaminti medu, apsiginti nuo kitu bicius, ar sirsiu ar dar ko ir pan. Taigi - cia irgi galima izvelgti dieviskaja galia.

Kitaip tarian, noredamas gali paaiskinti viska dievais arba mokslu. bet realybeje - ne velnio nenutuoki ir gali tik spelioti (mokslas irgi yra tik spelione ir bandymas ta spelione pagristi loginiu bandymu).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 13:25 
Offline

Joined: 2004-10-28 16:49
Posts: 1858
Location: Kaunas
sylvanies wrote:
Biciu dievas irgi tas pats - mokslininkai vis dar nenustate kas tiksliai tiksliai nurodo bitems kur reikia skristi, kaip gaminti medu, apsiginti nuo kitu bicius, ar sirsiu ar dar ko ir pan. Taigi - cia irgi galima izvelgti dieviskaja galia.
Atsiprašau už vulgarumą, bet triušiams irgi niekas nenurodė, kaip reikia daugintis. Ar ir čia reikia įžvelgti atskiro dievo įsikišimą?
Ką jau kalbėti apie tokią supersudėtingą organizuotą veiklą, kaip vilkų rujos medžioklė.
O žmogaus sugebėjjimas pasigaminti kompą turbūt duotas super duper aukštąjį išsilavinimą turinčio dievo...

Atleiskit, bet ieškot dieviško įsikišimo kiekvienam veiksmui labai jau komplikuota ir rodo tik proto tingumą. Nebent tas postas buvo subtili ironija, kurios aš nepagavau.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 13:31 
Offline
User avatar

Joined: 2005-08-15 13:21
Posts: 39
Aš tik noriu pasakyti kelis dalykus.

Siūlau prisiminti, kad "religija" kaipo tokia neturi vieno vienintelio apibrėžimo. Atsiverskite kelias skirtingas religines studijas, ir pasidarys aišku. Antra, aš atskirčiau "religiją" nuo "tikėjimo". Man asmeniškai priimtiniausias tas požiūris į religiją kaip reiškinį, kuris teigia, kad religijai būdingas vienoks ar kitoks santykis su tuo, ką galima pavadinti Šventybe (nesvarbu, ar ji įvardijama, ar ne, ar turi žmogišką/gyvulišką/skulptūrišką/dar kokį nors pavidalą bei vardus), IR institucinė ir/arba ritualinė išraiška, elsenos normos, vienokio ar kitokio laipsnio tos religijos išpažinėjo gyvenimo reguliavimas.

Savo pačios santykio su Šventybe - nes tikiu, taip grubiai pasakius, kad "kažkas yra", - nevadinu religija būtent todėl, kad negalėčiau savęs iki galo priskirti jokiai institucionalizuotai, daugiau nei vieną narį turinčiai tikėjimo sistemai. Taip, mokykloj buvau auginta kaip katalikė. Taip, man pasirodė įdomios kitos religijos ar tos nuotrupos, kurios išlikusios (šiuo atveju kalbam apie tą kratinį, kuris įvardijamas "baltišku"). Taip, aš domėjausi new age. Ir taip, aš "Romuvos" propaguojamam "išlaikytos protėvių religijos" požiūriui nepritariu, todėl romuviams nepriklausau. Tai, kuo aš džiaugiuosi, yra mano pačios laisvė pažiūrėti į tai, kuo tikiu, nespraudžiant to į religijos rėmus. Sakyčiau, tai yra pasaulėžiūra. Paklausčiau čia esančių "baltiško tikėjimo" atstovų, ar jiems tai - tikėjimas/pasaulėžiūra, ar religija.

Atsakant į viršuje išsakytus svarstymus, ką reiškia tikėti baltų Dievų panteonu, remdamasi savo pavyzdžiu, galiu pasakyti taip: man Dievas, Deivė, Dievai, Deivės yra simboliai, leidžiantys priartinti prie savęs, artimiau suprasti Šventybę. Kaip kažkas siūlė viršuje, galima neskirti jokių vardų, neklijuoti tam Absoliutui jokio veido - galima. Bet kartais norisi. Ir todėl mano klijuojamas veidas dažniausiai būna vienos baltiškos deivės. Aš apie ją nežinau faktų - nes faktų nedaug išlikę. Bet jos vardas, sušukimai, skirti jai liaudies dainose, nuotrupos, kurių galima rasti tai šen, tai ten, žadina mano vaizduotę. Aš nesakau, kad tai - ta pati deivė, kuria tikėjo kažkuri baltų genčių seniai seniai. Bet manęs visai netrikdo tokia nuosava kūryba. Nes tai yra ženklas, kurį galiu prisitaikyti sau.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 13:33 
Offline
User avatar

Joined: 2005-04-16 22:36
Posts: 110
Location: Vilnius
sylvanies wrote:
Kitaip tarian, noredamas gali paaiskinti viska dievais arba mokslu. bet realybeje - ne velnio nenutuoki ir gali tik spelioti (mokslas irgi yra tik spelione ir bandymas ta spelione pagristi loginiu bandymu).
Priedo, mokslas naudoja mokslinius metodus teorijų patikrinimui, tobulinimui, ir nepripažįsta niekuo nepagrįstų paistalų. Taigi, skirtumas tarp mokslo ir dievų visgi yra.
//dievai naktimis slankioja aplink ateistų namus ir daužo jiems langus ;) (c) patys žinote kas

_________________
Šį teksto bloką jūs galite pridėti prie savo pranešimų. Galioja 255 simbolių limitas.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 19:25 
Offline
User avatar

Joined: 2004-07-19 10:46
Posts: 792
Location: Vilnius - Klaipeda
Truputis alyvos i ugni :twisted:

A. Peskaitis, D. Glodenis, "Siuolaikinis religingumas", 179 - 180 psl.
Quote:
Taciau "Naujojo amziaus" idejos Lietuvoje, ko gero, labiausiai atpazistamos is senojo baltu tikejomo bendruomenes "Romuva" veiklos. Sios bendruomenes ideologai nenuilstamai teigia, kad tesia senasias pagonisko tikejomo tradicijas. Taciau tos tradicijos neisliko, o atkurti tikejimo turini juolab neimanoma. Tai leidzia teigti, kad "Romuva" atstovauja visai kitam, siuolaikiskesniam religiniam mentalitetui.
"Romuva" susikure is sovietiniais laikasi kilusio folklorinio sajudzio. Romuviai (tai save vadina bendruomenes nariai) aktyviai svencia lietuviskas sventes, gieda sutartines, interpretuoja lietuviu mitologija. Bet tikroji pagonybe niekur pasaulyje begali atgimti ne tik todel, kad neisliko autentiskos medziagos apie jos religines raiskos formas bei turini, bet ir del to, kad prarasta autentiska leksika. Taigi, nenuostabu, jog paprastai naudojamasi "Naujojo amziaus" zodynu. Taip ir Lietuvos neopagonys kalba apie "vientisa pasauli", kuriame sugyvena ir velnias, ir visi "dievai". Skelbiama harmonija su gamta ir visu kosmosu, jos siekiama atliekant ivairias apeigas "sventose" giraitese (alkuose). Nesuformulavos jokios Dievo sampratos, Jis kaip ir visame "Naujojo amziaus" judejime virsta tiesiog "kuriancia energija", kuri reiskiasi romantizuotais, "tautiniais" pavidalais. Zinoma, neopagonybei nevetimi ir burimai, ir Viduramziu maginiai ritualai.
Galaskit nagus ;) A. Peskaitis - pranciskonu ordino vienuolis ;)

Ir dar. Lietuviu religijos ir mitologijos saltiniai (is G. Beresneviciaus straipsnio "Mitologijos enciklopedijos" 2 tome):
  • *Uzuominos Tacito veikaluose ("neskaidrios" - G.B.)
    *keletas kitu uzuominu - Vulfstanas, Adomas Bremenietis, arabu keliautomas Idrisijus (jo pranesimas - Madsuna miesto gyventojai garbina ugni :)
    *du Ipatijaus (Voluines) metrascio fragmentai. Autentiski, bet "neskairdus"
    *Jeronimo Prahiskio ir Jono Dlugoso duomenys "kad ir stipriai ideologizuoti, perteikia gana daug medziagos" - G.B.
    *M. Strijkovskio isvardinti 16 dievu. J. Lasickio - gausybe zemaiciu dievu ir dievuku. "Autoriai laikytini gana patikimais, deja, lietuviskai jie gerai nemokejo, be to, jiems teko gana nepavydetina dalia perteikti degraduojancios religijos vaizda, papildyta daygybe lokaliniu, gal tik keliuose kaimuose tezinomu "dievybiu" ar mitines "smulkmes" inkrustacijomis. Sita maisatis ispainiojama labai sunkiai"
    *XVI - XVII veikusiu jezuitu :) misiju perteiktos fragmentiskos zinios, M. Pretorijaus rasiniai
    *XIX- XXa. uzrasyta tautosaka
    *archeologiniai bei kalbotyros saltiniai.
Stai ir viskas. G. Beresnevicius siulo nepamirsti, kad saltiniai - skirtingo amziaus. O religija kito.

Ir dar viena citata, kalbantiems apie tradicijos testinuma, bobutes ir probobutes (to pacio Beresneviciaus, ten pat, 236 psl.):
Quote:
XIX - XX a. pirmoji puse. Samoningo senosios religijos elementu atkartojimo nera arba beveik nera. Senieji mitologiniai vaizdiniai, apeigomis virte ritualai tarsi savaime itraukiami i krikscioniskaji lauka, to visai nepastebint. [...] Rezultatas, vienaip ar kitaip, - religinis sinkretizmas, formaliai atsirades krikscionybes pergales deka, realiai - jai prisitaikius prie niekaip neisdildomu senosios tradicijos reliktu

_________________
ar tamsa atsiranda is nieko
jei nieko is viso nera


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 20:32 
Offline
User avatar

Joined: 2005-03-29 21:50
Posts: 75
Location: Vilnius
Nomad wrote:
...kuo tiki žmonės, manantys, kad išpažįsta senovės baltų tikėjimą?...
Tiki tuo paciu, kuo tiki kitu tikejimu ispazinejai. Tiki, kad yra viska lemianti galia, kad i ja galima kreiptis ir bandyti itakoti jos veiksmus, kad jie yra svarbi visumos dalis, kad neisnyks po mirties ir pan.
Nomad wrote:
Kuo remiasi, manydami, kad šis tikėjimas nebuvo sunaikintas ir turi tęstinumą iki pat dabar?
Tikejimu, gal dar tikejimo autoritetais ir istorikais romantikais.
Nomad wrote:
...aš noriu išgirsti kažkokį pagrindą, dėl ko baltų tikėjimą galima laikyti tebeegzistuojančiu...
IMHO tikejimo egzistavimas yra pakankamas pagringas Tikejimui egzistuoti. O senoves baltu tikejimas mire kartu su senoves baltais, kaip ir senoves kataliku.

Noreciau atkreipti diskusijos dalyviu demesi i tai, kad pradeta diskutuoti apie tikejima. TIKEJIMAS nereikalauja moksliniu irodymu, saltiniais pagristu teiginiu, testinumo ar x% autentisku apeigu.

Jei apeigu metu manai, kad stovi pievoje, prie ledynmecio atnesto riedulio ir dainuoji daina apie humanoida sedinti ant debesies ir metanti zaibus i zeme, tai joks apeigu testinumas ar detaliai saltiniose aprasyti ritualai tavo tikejimo nesustiprins. Jei manai, kad kreipiesi i dievybe ir tavo kreipinys pasiekia tiksla, tai visiems baksnojantiems i tavo atliekamu apeigu neautentiskuma gali pasiulyti panarsyti internete ir pasitikrinti zinias, ar nuvaziuoti i kaima ir paklausti prosenelio kurioje vietoje jis aukojo dievui Piziui pries savo vestuves.
Beje, krikscioniskos apeigos taip pat zmoniu sukurtos, labai skirtingos ir daugelis saltiniuose neminimos, nors ir turi testinuma. Berods Sventajame Raste neparasyta kokius zodzius sakyti/dainuoti, kada stotis, kada klauptis ir pan.

OT'ai
XXIcentury wrote:
//nesusilaikau, sorry, iš anksto - of offence//
Jeigu krikščionių tikėjimas dar nenumirė, tai kodėl mums vis dar neaišku kaip konkrečiai ten danguje yra?
//nesusilaikau, sorry, iš anksto - of offence//
Todel, kad ten danguje niekas nejaucia poreikio kiekvienam asmeniskai paaiskinti. :wink:
Adis wrote:
Quote:
Jeigu nors vienas žmogus save vadina save baltų tikėjimo - reiškia tokia religija yra.
Jei aš save pradėsiu vadinti genijumi, ar aš juo tapsiu?
Jei tikesi, kad esi genijus, tai tavo tikejimas egzistuos. Kiek tavo tikejimas panasus i kito zmogaus analogiska tikejima - jau kitas klausimas. Bet is judvieju elgsenos aprasymo vargu ar ka suprastumem
sylvanies wrote:
...lietuviu oficiali kalba buvo lenku. Bet lenkiskai kalbejo tik lenkai ir bajorai. Visi valstieciai kalbejo tik lietuviskai. Taip kad, jei oficiali religija yra krikscionybe, tai dar nereiskia, jog i krikscioniu dieva tikejo nors 80% lietuviu...
As tai labai paabejociau ar bent 20% i krikscioniu dieva netikejo. Ir ar bent 20% tuo metu tikejo i senuosius dievus taip tvirtai kaip anksciau. Senu dievu sventyklos sunaikintos, naujam statomos, salies galingieji garbina tik naujaji ir nieko neatsitiko, jokiu zaibu, maru, liuciu, sausru, derlius uzderejo, karu sumazejo...
sylvanies wrote:
...Tik vienas bet - 90% baznyciu, koplyciu ir kitokiu gerybiu Lietuvoje pastatytos ant baltu sventuju vietu...
Cia tia IMHO 90% veju. Krikscioniu kulto pastatai statomi gyvenvietes. Kiek zinau, didzioji dalis minimu pagoniu kulto vietu yra sventi miskai, piliakalniai ir pan. Sunaikinus tokia sventaviete miske ten geriausiu atvevu medini kryziu butu pastate... Su kokiais 10% gal ir sutikciau...

visai OT, bet gal kam bus naudinga bendram issilavinimui
sylvanies wrote:
...Kai buvo tikima baltu dievais, kalba buvo absoliuciai kitokia (Greiciausiai ne velnio nesuprastum kas ka sako, jei ishgirstum dabar)...
...jei atsiras tikslus dokumentai, paneigiantys dabartines apeigas ir tikejima, tuomet shi tikejima teks pavadinti kitu vardu.
specialistai mano, kad zino kaip skambejo indoeuropieciu prokalbe...
Cia is diskusijos apie tuometine kalba:
Quote:
Straipsnyje rašoma, kad, galbūt, jau Gedimino tėvai nustojo "puntininkuoti", taigi kaip jie tada kalbėjo(kokia kalba/tarme, ir koks jos panašumas mūsų kalbai)?
Reiškia jie pradėjo kalbėti kita tarme, kuri būdinga jų aplinkai. Gedimino sūnų vardai šaltiniuose užrašyti su bendrinei kalbai būdingu digarsiu -an-, šis dvigarsis taip pat būdingas pietų žemaičiams, vakarų aukštaičiams (bendrinės kalbos pagrindas), vidurio aukštaičiams, ir pietų aukštaičiams dzūkams:
Ir jei atsiras tikslus dokumentai, paneigiantys dabartines apeigas ir tikejima, tuomet sio tikejimo ispazinejai su dziaugsmu inkorporuos naujai atrastus.

_________________
"To avoid criticism do nothing, say nothing, be nothing." Elbert Hubbard (1856 - 1915)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: 2007-06-04 20:41 
Offline
User avatar

Joined: 2006-04-17 2:04
Posts: 322
Location: Tamsiosios girios
Pjovejas wrote:
BlackWolf wrote:
o mitologiniu butybiu, kaip kaukas, aitvaras ar laumes atitikmenu kitose kulturose, nutolusiose nuo baltijos regiono bent jau as negirdejau... na vienintelis labai smarkiai paplites - tai vilkolakis, zinomas bene visoje europoje
Labas rytas: satyrai, nimfos, harpijos, driadės ir t.t. ir pan.
Satytai: pusiau arkliai, pusiau zmones su zveriu ausimis, ir gauruotu kunu, su uodegomis, kanopomis ir raguoti

Nimfos - gamtos jegu deives (driades, najades, nereides ir t.t)

Harpijos - sparnuotos vejo deives, vaizduojanmos kaip paukstes su moters galva ir liemeniu, pasirodancios netiketai, pridarancios visokiu bedu ir grobiancios zmones...

gal ks dar turi variantu panasiems padarams i Kaukus, laumes ir aitvarus?

_________________
Niekam neduota daugiau, nei jis gali pakelti...


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 95 posts ]  Go to page « 16 7 8 9 10 »

All times are UTC+04:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Jump to: 

cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited