Nors ne chemijos galiūnas, bet...
Na, lygtys tai ganėtinai paprasta.
Visų pirma, tarkim, trim kokią paprastą neišlygintą lygtį:
A
2 + B
2C -> AC + B
Ar elementas "vaikšto" po du lygtyse, o ne po vieną (A
2; B) galima sužinoti išmokus septynis(? gal aštuonis?) elementus. (N, H, Cl it k.t.) kurie sutinkami tik dviguboje formoje. dažnas chemijso kabinetas juos gali turėti kur užrašytus.
Lygčių lginimo esmė yra paprasčiausia matematika. Kiek elemento vienetų yra vienoje pusėje, tiek turi būti ir kitoje. Todėl reikia surasti mažiausią daugiklį prie kiekvieno lygties nario kad abiejose pusėse būtų tiek pat tokių pat elementų.
T.y. žiūrint į aukščiau rašytą pvz skaičiuojam:
2xA 2xB 1xC -> 1xA 1xC 1xB
akivaizdžiai nesutampa. Mano subjektyvia nuomone artimiausias išlyginimas būtų toks:
1/2A
2 + B
2C -> AC +
2B
bet į koeficvientą 1/2 kartais kreivai žiūri mokytojai, nors lygtyje kur galima išsisukti parašius 1/2 vietoje daugybės koeficientų, manau jog galėtų ir nemušti.... geriau rašyti normaliai:
A
2 +
2B
2C ->
2AC +
4B
Patikriname ar esame teisūs:
2xA
4xB
2xC ->
2xA
2xC
4xB
Kai jau sprendžiame uždavinius su visokiomis reakcijų lygtimis, paprasčiausiai galima remtis proporcijom.
Tada pasižiūrim į koeficientus prieš medžiagas ir suprantam kiek molių medžiagos reaguoja su kiek molių kitos ir kiek molių rezultatinės medžiagos ir nuosėdų gauname.
Šiuo pavyzdžiu
A
2 +
2B
2C ->
2AC +
4B
2mol A
2 ir 2mol B
2C reaguoja gaunant 2mol AC ir 4mol B
Jeigu turimė vienos medžiagos kiekį, tai elementariausiomis proporcijomis galime gauti kiek gausis kitos medžiagos.
Pvz žinome, kad chemikas įpylė 15molių A
2 medžiagos į Bc medžiagą ir mums rūpi kiek B medžiagos išsiskirs, tai proporcija atrodo taip:
A
2 - B
2mol - 4mol
15mol - Xmol
suskaičiavimas X = 4*15/2. gausime, jog išsiskirs 30molių medžiagos B.
Uždaviniai kai duodami gramai, tūris ir kiti dalyklai skiriasi tik tuo, kad prieš gauant atsakymą tenka viską pasiversti į molisu ir atgal arba remiaintis molinėmis masėmis daryti proporcijas per gramus ir panašiai.
Spėju aiškiau nepasidarė. Bent chemiją pasikartojau.
Na, o dėl ghalogenų ir rūgščių nelabai galiu bandyt padėt, nes visos teorijos pats nepamenu.
EDIT: jo, o šiaip reikia mokytojų klaust.